TEKNINEN HAKUKONEOPTIMOINTI
TEKNINEN HAKUKONEOPTIMOINTI
Sivustolla tehtävä tekninen hakukoneoptimointi on kriittinen elementti hyvän sijoituksen saamiseksi Googlen hakutuloksissa.
MITÄ ON TEKNINEN HAKUKONEOPTIMOINTI?
MITÄ ON TEKNINEN HAKUKONE-OPTIMOINTI?
Tekniseen hakukoneoptimointiin kuuluu kaikki, mitä nettisivuston konepellin alla tapahtuu. Google ja muut hakukoneet arvioivat sivuston laatua myös sen teknisten ominaisuuksien perusteella, ja siksi moottorin pitää hyrrätä tasaisesti, jotta päästään hakutulosten kärkisijoille.
Verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota teknisiin seikkoihin, sillä muuten sivustoa ei suurella todennäköisyydellä löydä Googlen hakutulosten ensimmäiseltä sivulta.
Sisältö, mitä yrityksesi kotisivuilla näytetään, on vain puolet sivustolla tehtävästä hakukoneoptimoinnista. Yhtä tärkeää on varmistaa, että sivuston rakenne, koko ja jäsennelty data ovat helposti hakukoneiden luettavissa ja ymmärrettävissä ilman kriittisiä virheitä tai rikkinäisiä linkkejä.
MITEN TEKNINEN HAKUKONEOPTIMOINTI HYÖDYTTÄÄ SIVUSTOASI?
MITEN TEKNINEN HAKUKONE-OPTIMOINTI HYÖDYTTÄÄ SIVUSTOASI?
Ellei sivustosi löydy oikeilla hakutermeillä Googlen ensimmäiseltä sivulta, menetät valtaosan potentiaalisesta liikenteestä. Oikein tehty tekninen hakukoneoptimointi tukee sivustosi nousua kohti Googlen hakutulosten etusivua ja kärkisijoituksia. Näin sinulla on mahdollisuus napata itsellesi jopa 30% keskeisten hakutermien klikkauksista.
Vaikka verkkosivustosi olisi täynnä arvokasta tietoa asiakkaillesi ja muille tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneille, voi olla, ettei sivusto pärjää kilpailussa kärkipaikoista, vaan löytyy niin sanotulta hakukoneiden hautausmaalta, eli toiselta tai kolmannelta hakutulossivulta – tai pahimmassa tapauksessa ei ollenkaan!
Se tarkoittaa kymmeniä tai satoja orgaanisia klikkauksia joka kuukausi. Tällaisten vierailujen avulla sivustosi saattaa tuottaa uusia asiakkaita parhaassa tapauksessa aivan automaattisesti viikosta toiseen.
MITEN TEKNISTÄ HAKUKONEOPTIMOINTIA TEHDÄÄN?
MITEN TEKNISTÄ HAKUKONE-OPTIMOINTIA TEHDÄÄN?
Tekninen hakukoneoptimointi tapahtuu sivuston sisällönhallintajärjestelmän kautta, ja edellyttää SEO-asiantuntijan tietotaitoa. Vaikka työkalut ovat kehittyneet hurjasti ja tehneet siten hakukoneoptimoinnista ihmisystävällisempää, on kyseessä edelleen aihealue, jossa hyvien tulosten saamiseksi on käytettävä kokenutta ammattilaista.
Hakukoneoptimoinnin yhteydessä sivustolla tehdään yleensä kaksi asiaa. Ensimmäinen on sisällön optimointi, joka nostaa sivuston sisällön laatua, parantaa käyttökokemusta ja houkuttelee enemmän vierailijoita, sekä parantaa konversiota. Toisena tulee tekninen optimointi, jossa asiantuntija auditoi sivuston tekniset ominaisuudet, ja laatii niiden pohjalta tarvittavat korjaukset.
Ensin on järkevintä korjata isoimmat ongelmat. Seuraavaksi siirrytään kokonaisvaltaiseen hienosäätöön, jotta sivusto toimisi nopeasti ja virheettömästi. Tähän korjaukseen ja hienosäätöön kuuluu tusinan verran eri aihealueita, joista seuraavaksi avaamme tärkeimpiä.
TEKNISEN HAKUKONEOPTIMOINNIN SALAT
TEKNISEN HAKUKONE-OPTIMOINNIN SALAT
Tavalliselle netinkäyttäjälle tuskin koskaan selviää, miten paljon näkymätöntä dataa jokainen verkkosivusto sisältää. Monipuoliset ominaisuudet, interaktiivisuus, turvallisuus, tietokannat ja sisäiset toiminnot muodostavat nettisivustosta mutkikkaan vyyhdin. Ilman ylläpitoa se muuttuu sotkuiseksi ja hidastaa sivuston toimintoja, mikä puolestaan laskee sijoitusta hakutuloksissa – hakukoneet nimittäin arvostavat nopeasti toimivia sivustoja.
Suorituskyvyn nostamiseen hakukoneoptimoinnin asiantuntijalla on tarkistuslista ja työkaluja, joiden avulla virheiden korjaaminen ja tekninen hienosäätö onnistuu. Tärkeimpiä osa-alueita ovat seuraavat:
Nopeus
Teknisesti Google arvostaa eniten sivuston nopeutta. Mikäli sivun lataamiseen kuluu yli kolme sekuntia, sijoitus hakutuloksissa kärsii. Nopeuden nostamiseen voidaan käyttää esimerkiksi välimuistia, sisällönjakeluverkkoa, optimoida kuvien ja muiden mediatiedostojen koko, ja pienentää ladattavien skriptien kokoa ja määrää.
Teknisestä optimoinnista nopeuden lisääminen on kenties vaativin osa-alue, ja vaatii ammattilaisen, jotta sivusto ei kaatuisi kokonaan esimerkiksi virheellisten asetusten takia. Nopeuden lisääntymisestä saatava etu on myös suurin, sillä oikein tehtynä sivusto harppaa ylöspäin hakutuloksissa.
Indeksointi
Googlen hakukonerobotit näkevät nettisivustot hyvin erilaisesti kuin sinä. Niille on olennaisinta löytää looginen ja virheetön rakenne. Hakukoneoptimoinnissa se tarkoittaa hakemistopuun järjestämistä. Hakemistot, sivut ja tiedostot kannattaa asettaa loogiseen järjestykseen, jotta robottien on helppo ymmärtää sivustoa, sen sisältöä ja jäsentelyä.
Jos sivustolla ei ole järkevää järjestystä, robotit kyllä lukevat sen, mutta voivat jättää sivuston jopa indeksoimatta. Silloin sivustosi on näkymätön Googlessa, ja klikkaukset menevät kilpailijalle.
Toimivat linkit
Nettisivut ovat usein jatkuvan työstön alla. Uusia sivuja lisätään ja vanhoja poistetaan. Osa sivuista arkistoidaan ja samalla linkit saattavat muuttua. Usein hakukoneet indeksoivat myös mediasivuja ja muuta sisältöä, jota ei tarvitsisi. Ajan kuluessa se tarkoittaa useita rikkinäisiä linkkejä ja virheilmoituksia.
Rikkinäiset linkit ovat Googlelle punainen vaate. Vaikka käyttäjälle sivusto näyttäisi ulospäin hyvältä, Google näkee piilevän sotkun ja rankaisee sivustoa tipauttamalla sen tuloslistojen loppusijoille. Teknisen hakukoneoptimoinnin kelloseppä osaa tutkia sivuston kaikki linkit, ja korjaa ne yksi kerrallaan, jotta Google näkee seuraavalla indeksointikerralla, että parannusta on tehty, ja nostaa sivuston jälleen kohti kärkeä.
Ei duplikaatteja
Sisällönhallintajärjestelmät eivät ole täydellisiä. Siksi osa sivuista saattaa näkyä hakukoneen boteille tuplana. Tällöin niillä on dilemma: kumpi kahdesta identtisestä sivusta pitää indeksoida? Vaarana on, että sivuja ei indeksoida lainkaan. On kutsuttava taas asiantuntija apuun, joka osaa lisätä oikeille sivuille kanoniset tunnisteet robottien avuksi.
Asiantuntijan tehtävänä on myös tarkistaa, ettei sivustolla ole liian samankaltaisia sivuja, jotka toistavat sisällöllisesti itseään. Näiden optimointien avulla sivustosta saadaan selkeämpi ja Google palkitsee positiiviset muutokset.
Turvallisuus
Jokaisella nettisivustolla on jatkuva turvallisuusuhka. Automaattiset haittaohjelmat etsivät taukoamatta heikkouksia sivuston järjestelmästä ja hyödyntävät vanhentuneiden lisäosien ammottavia reikiä. Tällöin sivusto voidaan kaapata ja lähettää vierailijat toisille sivustoille.
Haittaohjelmat voivat myös tukkia tai tuhota sivuston tai asettaa sen panttivangiksi lunnaita vastaan. Lukemattomat sivustot ovat ilman suojausta, täysin oman onnensa varassa. Jos Google näkee, että sivusto on vaarantunut, se asettaa sivuston nopeasti mustalle listalle, ja aiemmin saavutettu sijoitus katoaa.
Vaaditaan ammattilainen korjaamaan tilanne ja lähettämään Googlelle uudet sivukartat, jotta vanha asema hakutuloslistoilla saadaan palautettua. Siksi on olennaista toimia jo ennen vahinkoa, ja suojata sivusto SSL-salauksella, palomuurilla, ja muilla toimenpiteillä, jotka tekevät siitä turvallisen. Googlelle tämä on hyvä signaali, ja peruste nostaa sivuston sijoitusta hakutuloksissa.
Strukturoitu data
Hakukonerobottien tehtävä on ymmärtää mahdollisimman hyvin, mitä dataa sivustolla on. Jäsennelty data on sivuston metatietoa, jonka avulla robottien työtä helpotetaan. Se auttaa robotteja luokittelemaan sivuston aiheen, rakenteen, kategoriat ja tunnisteet. Tietojärjestelmälle nämä asiat ovat olennaisia.
Kun jäsennelty data tarjoillaan hopeavadilla boteille, Google palkitsee sivuston näyttämällä lisää tietoja sivustostasi hakutuloksissa, kuten alasivuja tai linkkejä pääsivuille. Tämä ilmainen lisätontti hakutuloksissa nostaa todennäköisyyttä klikkauksille.
Oletko valmis viemään markkinointisi uudelle tasolle?
Buukkaa alta 15 minuutin kartoituspuhelu! Se ei sido tai velvoita sinua mihinkään. Keskustellaan ja käydään yhdessä läpi sitä, mitä Rajun toteuttamalla sähköisellä asiakashankinnalla tai muilla digimarkkinoinnin ratkaisuilla voidaan konkreettisesti saavuttaa, ja miten voisimme tukea yrityksesi liiketoiminnan kehittämistä, ylläpitoa ja myynnin kasvua.