Miten hakukoneoptimointi hyödyntää yritystäsi?
Hakukoneoptimointi tuottaa yrityksellesi lisää rahaa nostamalla kävijämäärää ja parantamalla konversiota nettisivuillasi. Kun useampi klikkaus tuo enemmän väkeä optimoidulle sivustollesi, tarkoittaa se pitkässä juoksussa enemmän myyntiä, enemmän tilauksia, enemmän yhteydenottoja – siis kasvavaa asiakaskuntaa.
Siksi hakukoneoptimointi saattaakin olla paras sijoitus, jonka voit yrityksellesi tehdä. Hakukoneoptimoinnin käynnistyttyä sivustosi alkaa nousta Googlen hakutuloksissa kohti ensimmäisen sivun kärkipaikkoja ja vieläpä potentiaalisten asiakkaiden käyttämillä hakusanoilla. Tämä tuottaa aidosti arvokasta liikennettä yrityksesi sivustolle – eikä mainosklikkauksiin mene senttiäkään rahaa.
Hakukoneoptimoinnin kenties hienoin ominaisuus on, että laadukas ja optimoitu nettisivusto nousee paremmin näkyviin, mitä enemmän kiinnostuneita kävijöitä sillä on. Näin syntyy positiivinen imuefekti, joka puolestaan kasvattaa kävijämäärää, nostaa sijoitusta Googlessa, ja lisää myyntiä!
Digitoimisto Raju on hakukoneoptimoinnin todellinen voimanpesä, sillä meillä on pitkällistä kokemusta optimoinnista. Olemme myös kyenneet tuottamaan asiakkaillemme tuloksia, joista voimme olla ylpeitä. Jos haluat tehdä sivustostasi automaattisen myyntigeneraattorin, kannattaa lukea eteenpäin.
MITÄ IHMISET ETSIVÄT?
Kun haluat ostaa jotain, ja haluat löytää aiheesta tietoa, mitä teet? Menet lähes aina Googleen. Olipa kyseessä pölykapselit tai sukkapuikot, on varsin tavallista, että kirjoitamme hakusanan Googleen ja klikkaamme yhtä ensimmäisistä hakutuloksista.
Tässä on valtavaa potentiaalia saavuttaa juuri sitä oikeaa yleisöä, joka haluaa ostaa sinun tuotteesi tai palvelusi. Jos pystyt heittämään verkkosi tähän virtaukseen, kalastat päivittäin kymmeniä klikkauksia aiempaa enemmän. Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on nostaa nettisivusi ensimmäisten hakutulosten joukkoon relevanteilla avainsanoilla, jolloin pystyt haalimaan itsellesi hyvän osuuden kuukausittaisista klikkauksista.
Hakukoneoptimointi onkin täydellinen täsmäisku juuri siihen väliin, missä seuraavat asiakkaasi ovat todennäköisesti jo valmiina ostamaan tuotteen tai palvelun. Ja vaikka kyseessä olisi vasta niin kutsuttu tiedonhankintavaihe, sinä voit olla se resurssi, joka opastaa heitä ostopolulla eteenpäin. Näin parannat todennäköisyyttä, että he päätyvät lopulta juuri sinun asiakkaaksesi.
Hakukoneoptimoinnin työkaluilla voimme ottaa selvää, mitkä haut ovat relevantteja yrityksesi kannalta saadaksesi lisää asiakkaita. Me tiedämme, mitkä avainsanat ovat suosittuja, ja mitä kilpailijasi tekevät saadakseen oman osansa kassavirrasta. Tavoitteenamme on ylittää odotuksesi hakukoneoptimoinnista, ja nostaa sivustosi esiin, jotta alat saada klikkauksia sivuillesi ja ohitat samalla myös kilpailijoitasi hakukoneen listoilla.
SISÄLTÖ, JOKA VETÄÄ PUOLEENSA KUIN MAGNEETTI
Millä keinolla asiakkaat saadaan tulemaan sivustollesi? Jotta voit palvella kävijöitä paremmin kuin kilpailijasi, sivustosi sisällön on vastattava kaikkein parhaiten ihmisten esittämiin kysymyksiin. Hakukoneoptimoinnissa se tarkoittaa, että kokeneet asiantuntijamme auditoivat sivustosi, ja muokkaavat sekä lisäävät sisältöä, jonka avulla kävijämäärä ja vierailuaika kasvavat luonnollisesti.
Sisällön hakukoneoptimoinnissa otamme huomioon tärkeimmät avainsanat, niihin liittyvät yleiset hakutermit. Tarkoituksena on luoda sivustostasi luotettava tietolähde ja saada näin Googlelta paras mahdollinen sijoitus. Tämä kuitenkin onnistuu vain luomalla laadukasta ja monipuolista sisältöä, kuten artikkeleja, arvosteluja, blogikirjoituksia, kuvia ja graafisia elementtejä – sisältöä, joka vastaa kävijöiden kysymyksiin.
Hakukoneoptimointi on tästä syystä projekti, jonka teemme yhteistyössä kanssasi. Olemme hakukoneiden asiantuntijoita, ja sinä olet oman alasi ekspertti. Vuoropuhelun avulla etenemme sinun toiveidesi ja tarpeidesi mukaan tähtäimessämme hakukonenäkyvyyden positiivinen kehitys, mikä – kuten mainittua – tuo taas uusia kävijöitä sivustollesi.
TEKNINEN OPTIMOINTI TÄRKEÄNÄ OSANA ASIAKASHANKINTAA
Helposti voisi ajatella, että vain nettisivujen vierailijoille näkyvä sisältö ratkaisee, mutta tosiasiassa tämä on vain yksi osa hakukoneoptimoinnin kokonaisuudesta. Google haluaa pitää huolen siitä, että käyttäjät päätyvät teknisesti laadukkaille, nopeille ja turvallisille sivustoille, joissa niiden metadata kertoo selkeästi, millaisesta sisällöstä on kyse.
Kaikki tämä on tavalliselle käyttäjälle näkymätöntä, mutta Googlelle yhä tärkeämpää. Sivustosi sijoitus hakutuloksissa kärsii, ellei sitä ole optimoitu mobiilikäyttäjille tai sen lataaminen tapahtuu hitaasti. Rikkinäiset linkit ja kuvat sekä orvot sivut laskevat Googlen antamia pisteitä entisestään. Sen vuoksi hakukoneoptimoinnin ekspertin työnä on tehdä tekninen huolto, jolla voi olla suuri positiivinen vaikutus sivuston näkyvyyteen.
Asiakashankintaan tällä on luonnollisesti suora vaikutus, sillä hakutuloksissa korkeammalle pompannut sivusto kerää automaattisesti enemmän klikkauksia. Tekninen optimointi on nimensä mukaisesti teknisempää ja edellyttää asiantuntijan käyttämistä. Väärin tehtynä tekniset toimenpiteet saattavat jopa kaataa koko sivuston ja pudottaa sen täysin pois Googlen hakutuloksista.
ILMAISTA NÄKYVYYTTÄ GOOGLE BUSINESS -PROFIILILLA
Kun tärkeimmät toimenpiteet on tehty sivustollasi, on mahdollista hyödyntää Googlen tarjoamaa yritysprofiilia. Profiilin avulla saat lisättyä yrityksesi osoitteen kartalle, näyt Google Mapsin hakutuloksissa, ja voit yhdistää kotisivusi, tuotteesi ja päivityksesi yritysprofiiliisi. Sen lisäksi asiakkaasi voivat antaa sinulle myös arvosteluja, joiden avulla näkyvyytesi ja auktoriteettisi hakukoneessa kasvavat.
Hyvin optimoitu Google Business Profile on äärimmäisen tärkeä osa tehokasta hakukoneoptimointiprojektia: sen avulla yrityksesi saa lisää palstatilaa. Lisäksi se yhdistää saumattomasti yrityksesi kotisivut Googlen profiiliin. Tästä on myös hyötyä analytiikassa, eli kaikessa datassa, mitä Google kerää yrityksesi näyttökerroista ja interaktioista.
Me kerromme selkeästi, miten tilastoja luetaan, ja mitä niiden lukemat tarkoittavat. Jaamme kaiken datan kanssasi, ja tuomme sen pohjalta toteuttamiskelpoisia ideoita.
SOSIAALISEN MEDIAN SIGNAALIT
Hakukoneoptimoinnin tukena käytetään sosiaalista mediaa. Postaukset, päivitykset ja vuorovaikutus sosiaalisen median alustoilla kuten Facebook, LinkedIn ja Instagram ovat positiivisia signaaleja Googlelle. Mitä enemmän ihmiset puhuvat sinusta, sitä enemmän algoritmit nostavat sinua esiin.
Optimoimalla sosiaalisen median strategiasi lisäät sivustosi näkyvyyttä suoraan yleisöllesi, mutta annat samalla myös Googlella lisää syitä nostaa sivustosi pintaan. Tärkeä osa sivuston ulkopuolella tapahtuvasta hakukoneoptimoinnista on saada sivustollesi osoittavia linkkejä. Kun jaat arvokasta sisältöä, käyttäjät voivat jakaa linkkisi eri sivustoilla, ja tuoda lisää kävijöitä.
Kun aloitat hakukoneoptimointiprojektin Digitoimisto Rajun kanssa, näet millaisia tuloksia ammattimaisella työllä saadaan aikaan. Meidän tehtävänämme on auttaa sinua saamaan lisää asiakkaita hakukoneoptimoinnin avulla, ja haluamme ylittää odotuksesi. Hakukoneoptimointi tehdään sinun toiveidesi mukaan, ja pidämme sinut aina ajan tasalla projektin kehittymisestä.
Jos haluat kuulla lisää siitä, miten hakukoneoptimointi voi mäkistartata hiljaisen sivuston, ota meihin yhteyttä jo tänään!
Miika Halmela | Vanhempi SEO asiantuntija
Miika on toteuttanut digitaalista markkinointia jo yli kymmenen vuotta. Ura alkoi sisällöntuottajana ja verkkokirjoittajana, viimeiset vuodet ovat painottuneet enemmän hakukoneoptimointiin. Miika on valmistunut AMK:sta perinteisen mainonnan suunnittelijaksi, mutta digimaailma imaisi hänet mukaansa jo opiskelujen ensimetreillä.