Tekoäly ja hakukoneet – missä mennään?

Viime vuoden lopulla julkaistun ChatGPT:n vakuuttavan esiinmarssin jälkeen tekoäly on ollut yhä useampien huulilla. Vaikka tekoälystä tuntuu riittävän niin utopistisia kuin dystopisiakin visioita, varmaa on se, että AI, keinoäly, ujuttautuu arkeemme jatkuvasti enenevissä määrin. Esimerkiksi Microsoft ehti jo integroida ChatGPT:n osaksi Bing-hakukonettaan. Ja mitä pieni edellä, sitä iso perässä.

Vaikka Google onkin yhä hakukonemaailman ehdoton kärkinimi n. 85,5 prosentin* markkinaosuudellaan (maaliskuu -23*, linkki lähteeseen), emoyhtiö Alphabet oli pakotettu reagoimaan kilpailijansa tekosiin. Markkinajohtaja ei missään nimessä halua jäädä AI-kisassa hopealle. Niinpä nimi “Bard” nousi nopeasti alaa seuraavien ihmisten tietoisuuteen alkuvuonna 2023. Jotkut ehtivät peräti arvioida hakukoneiden käyttämisen, “googlettamisen”, mullistuvan perustavanlaatuisesti.

Muutosta vastustavien kannattaa nyt huokaista helpotuksesta – näin ei ole käymässä, ei ainakaan vielä. Taannoisessa Google I/O -tapahtumassaan Alphabetin edustajat kertoivat tarkemmin siitä, kuinka tekoäly tulee vaikuttamaan Googleen. Selvisi, että esimerkiksi Bard on suora vastaus OpenAI:n kehittämälle ChatGPT:lle, mutta Bardin ei ole tarkoituskaan toimia hakukoneena tai syrjäyttää nykyistä mallia. Sen sijaan yhtiön tavoitteena on pikemminkin rikastuttaa käyttäjäkokemusta tekoälyn avulla.

Googlen mukaan Search Generative Experience on hakukoneen evoluution seuraava askel. Ensivilkaisulla hakunäkymä näyttää edelleen siltä tutulta ja turvalliselta Googlelta hakupalkkeineen ja värikkäine Google-logoineen. Erona entiseen on kuitenkin se, että mikäli hakukoneeseen tuotu tekoäly havaitsee kykenevänsä vastaamaan käyttäjän esittämään kysymykseen, hakutulosten alussa näytetään sen luoma vastaus. Perinteiset linkkiosumat löytyvät tämän alapuolelta.

Linkkimuotoisille hakutulososumille on yhä tarvetta

Emme siis ole menossa suuntaan, jossa tekoäly antaisi meille pelkästään valmiiksi pureskeltuja vastauksia kaivelemansa datan pohjalta. Totutut googlettamisen mallit ja käytännöt säilyvät jatkossakin tärkeänä osana hakukokemusta. Mikäli käyttäjä haluaa vaikkapa vertailla tuotteita tai palveluita keskenään tai tehdä hintavertailua, on nopeampaa ja selkeämpää klikkailla itsensä linkkejä pitkin eri yritysten sivuille kuin alkaa lueskella tekoälyn muodostamaa sanallista vastausta läpi.

Toki tekoälyn generoimat vastaukset voivat myös olla aidosti hyödyllisiä sekä säästää aikaa ja vaivaa. Jos haluaisit tietää esimerkiksi sen, missä aikajärjestyksessä Suomen presidentit menevät, mitkä ovat Yhdysvaltain 10 suurinta kaupunkia tai ketkä kaikki ovat toimineet tanskalaisen kultakurkun Kim Bendix Petersenin taustayhtyeen jäseninä, tekoälyn koostaman infopaketin jäljiltä tietoa ei tarvitse lähteä itse penkomaan tai koostamaan eri lähteistä. Samaan aikaan kannattaa muistaa, että tekoälylle ei ole suotu medialukutaitoa eikä kykyä erotella faktaa fiktiosta. Tästä saatiin osuva esimerkki myös Bardin julkistuksen yhteydessä, kun eräs väite* (*Linkki lähteeseen) avaruusteleskoopeista ja eksoplaneetoista ei pitänyt paikkaansa.

Googlen kehittäjät ovat itsekin tietoisia tekoälyn rajoituksista  ja tämän vuoksi he eivät todennäköisesti halua muuttaa painopistettä liikaa nykyisestä. Tietysti Google-hakukoneen räjäyttäminen atomeiksi ja rakentaminen uudelleen erilaiseksi muuttaisi myös tapaa tehdä maksullista hakukonemarkkinointia – ja koska mainonta on juuri se Alphabetin tähtitieteellisiä summia takova ihmesampo, kynnys toimivaksi todistetun rahantekokoneen kokonaisvaltaiseen uudelleensuunnitteluun voi olla Alphabetin leirissä harvinaisen korkea. Jos käyttäjät siirtyvät toisiin palveluihin, myös mainostajat seuraavat heitä.

Hakukoneoptimoinnin merkitys säilyy vahvana

Loppukaneettina voisi todeta, että vaikka muutoksia onkin tulossa, Googlen edustajien kertoman perusteella tekoälyuudistuksen avulla yhtiö pyrkii ihan aidosti tekemään hakukoneen käytöstä yhä sujuvampaa ja tuomaan relevanttia tietoa käyttäjille yhä tehokkaammin.

Muutokset eivät myöskään tee hakukoneoptimoinnista tarpeetonta, vaan jatkossakin on tärkeää löytyä hyvin Googlen linkkimuotoisista tulososumista – tämä korostuu etenkin yritysten kohdalla, joille tuotteiden tai palveluiden myyminen on suoranainen elinehto. Siksi yritysten verkkosivustojen tai verkkokauppojen tulee jatkossakin olla hyvin rakennettuja sekä sisältää laadukasta ja relevanttia sisältöä, jotta ne voisivat saavuttaa hyviä sijoituksia hakutuloksissa.

Digitoimisto Raju on tukenasi kaikissa hakukoneoptimointiin liittyvissä tarpeissa myös muuttuvan ja kehittyvän maailman pyörteissä. Avullamme varmistat, että sivustosi hakukonenäkyvyys on hyvillä kantimilla nyt ja tulevaisuudessakin.

MIIKA HALMELA | VANHEMPI SEO-ASIANTUNTIJA

Miika on toteuttanut digitaalista markkinointia jo yli kymmenen vuotta. Ura alkoi sisällöntuottajana ja verkkokirjoittajana yli vuosikymmen sitten, mutta viimeiset vuodet ovat painottuneet pelkästään hakukoneoptimointiin. Miika on aikoinaan valmistunut AMK:sta "perinteisen" mainonnan suunnittelijaksi, mutta digimaailma imaisi miehen mukaansa jo opiskelujen ensimetreillä.