Google Consent Mode tai SST – pystythän mittaamaan yrityksesi digimarkkinointia myös vuonna 2024?

Google on jo pari vuotta sitten ilmoittanut ajavansa kolmannen osapuolen evästeet alas, mutta nyt se sitten oikeasti tapahtuu: alasajo alkaa 16. tammikuuta 2024, ja jatkuu vaiheittain ensimmäisen kvartaalin ajan. Mitä tämä tarkoittaa datapohjaista digimarkkinointia tekevälle yritykselle?

Kun halutaan jatkossakin tehdä dataohjattua markkinointia, eikä vain sohia pimeässä ”toivotaan, toivotaan” -mentaliteetilla, vaihtoehtoja on kaksi: joko palvelinpohjaiseen seurantaan siirtyminen tai Googlen Consent Mode ja laajennetut konversiot.

Palvelinpohjainen seuranta ratkaisee monet digimarkkinoinnin ongelmat

Palvelinpohjainen seuranta eli SST tarjoaa ratkaisuja useimpiin ongelmiin, jotka analytiikkaa ja datapohjaista markkinointia tällä hetkellä vaivaavat. SST:llä saadaan muun muassa tarkempaa dataa ja konversioiden seurantaa, ja se antaa digimarkkinointia tekevälle mahdollisuuden hallita datan käyttöä ja säilöntää.

Digimarkkinoinnissa voittaa se, jolla on puhtainta dataa käytettävissään. Palvelinpohjainen seuranta antaa sitä hyödyntävälle yritykselle etulyöntiaseman, koska sen avulla mainonnan kohdistaminen on paljon tarkempaa.

Googlen Consent Mode ja laajennetut konversiot

Mikäli palvelinpohjaiseen seurantaan ei haluta ryhtyä, mutta Google-mainontaa halutaan jatkaa myös vuonna 2024, tulee digimarkkinointia tekevän yrityksen ottaa käyttöön Googlen Consent Mode.

Consent Modessa on mahdollista kerätä anonyymisti dataa evästekyselyistä huolimatta. Tällöin käyttäjien toimintaa tulkitaan tekoälyn ja todennäköisyyslaskennan avulla.
Näin ei kuitenkaan päästä konversioiden mittaamisessa lainkaan niin hyvään tarkkuuteen kuin palvelinpohjaisella seurannalla.

Consent Mode on osa verkkosivujen evästehyväksyntätoimintoa, joka on ollut pakollinen jo vuosia. Uutta tässä on kuitenkin se, että maaliskuusta 2024 eteenpäin Google-mainontaa ei voi enää lainkaan mitata eikä yleisöjä hyödyntää, jos Consent Mode ei ole käytössä mainonnan kohdesivulla. Consent mode on siis jatkossa pakko olla käytössä, ellei halua palata tuloksen mittaamisessa pimeälle keskiajalle. Consent Moden käyttöönotossa on huomioitava myös se, että se vaatii Google Tag Managerin käyttöä.

Varmista digimarkkinoinnin toimivuus Rajun avulla

Kun haluat varmistaa, että yrityksesi pystyy jatkamaan digimarkkinointia jatkossakin, ota yhteyttä Rajuihin. Käydään yhdessä läpi ne toimenpiteet, mitkä vaaditaan, jotta voitte jatkaa digimarkkinointia – joko entiseen tapaan tai entistä tarkempaa dataa hyödyntäen.

MARKO SANTALA | Teknologiapäällikkö

Marko vastaa Rajulla digitaalisen markkinoinnin kehittämisestä ja tuottamisesta. Tuloshakuista markkinointia hän on tehnyt vuosituhannen alkuhämäristä alkaen. Vahvuudet löytyvät kokonaisuuksien hahmottamisessa ja datan hyödyntämisessä markkinoinnin tukena.