Facebook on edelleen tuloksellinen kanava, jossa voit tavoittaa laajan määrän suomalaisia käyttäjiä. Mutta onko TikTok tullut sen rinnalle ja mahdollisesti menossa kohta ohi?
Facebook on kanavana kaikille tuttu, mutta monelle TikTok-alusta on jäänyt tutkimatta. Suosittelen lataamaan sovelluksen ja hyppäämään TikTokin äärettömän älykkään algoritmin pyörteisiin. Saatat huomata, että se voi olla yksi parhaimmista uusista sosiaalisen median alustoista yrityksesi markkinointiin.
TikTok on lyhyiden videoiden suoratoistosovellus, jota kuvaillaan käyttäjien keskuudessa viihdyttävämmäksi ja insiroivaksi sovellukseksi. TikTokin suomalaiset käyttäjät jakautuvat 15–55 ikävuoden väliin, lähes puolet heistä 18–24-vuotiaita.
TikTok on tämän hetken trendaavin kanava nuorten keskuudesta ja TikTokin trendit näkyvät jo koko kuluttajakäyttäytymisessä. Spotifyn listat muodostuvat TikTokissa trendaavien niin uusien kuin vanhempienkin musiikkijulkaisujen pohjalta, TikTokissa jaetut ruokareseptit nousevat Google-hakuihin ja TikTok-videoista tutut lennokkaat heitot elävät puhekielessä.
Jääkö Facebook jalkoihin?
TikTokin käyttäjämäärä kasvoi pelkästään Suomessa 200 % vuoden 2022 aikana keräten 1,2 miljoonaa aktiivista suomalaista käyttäjää, kun taas Facebook-käyttäjien kasvu on pysähtynyt jo kolme vuotta sitten, eikä tulevaisuudessa ole näkyvissä enää uusia kasvupyrähdyksiä.
Facebookilla on kuitenkin vahva jalansija aktiivisten käyttäjien keskuudessa Suomessa, sillä Facebook pitää edelleen kärkipaikkaa 2,9 miljoonan aktiivisen käyttäjän voimin. Vaikka Facebookin käyttäjien kasvu on hiipunut, jatkaa Metan toinen kanava Instagram vahvaa kasvua. Instagramissa on jo 1,5 miljoonaa aktiivista käyttäjää Suomessa.
Markkinoijalle tämä on hyvä uutinen, sillä Metan molemmat kanavat kulkevat käsi kädessä. Markkinoijalla on mahdollisuus tehdä nopeaa ja tehokasta ristiinmainontaa näiden kahden kanavan välillä ja näin antaa algoritmille enemmän dataa.
Voiko TikTokissa tehdä tuloksellisempaa markkinointia?
TikTok eroaa alustana Facebookista, sillä TikTok-mainonnassa sisällön olisi hyvä vaihtua jopa tiuhempaan kuin muissa sosiaalisen median kanavissa. Suositeltu mainosten vaihto tapahtuukin kerran viikossa, kun taas Facebook on kanavana hitaampi ja kampanjalla saattaa kestää jopa 14 päivää päästäkseen oppimisvaiheen yli.
Facebookin klikkihinnat ovat olleet jatkuvassa kasvussa, sillä alusta on täynnä brändejä ja yrityksiä kilpailemassa samoista klikkauksista ja konversioista. TikTokin tuoreuden takia siellä mainostavien brändien on mahdollista saada halvempia konversioita kuin Facebookissa.
Jokainen tuloshakuinen mainostaja miettii tietysti tässä kohtaa, että mitenkäs ne mittarit?
Avainmittareiden vertailu
CPM (Cost Per Mille)
Jos tämä CPM-mittari ei ole tuttu, se tarkoittaa hintaa, jonka kanava veloittaa aina tuhannen mainoksen näyttökerrasta.
Kun TikTokissa mainostaminen aikoinaan julkaistiin, CPM:n kustannus oli noin 0,90 €. Nyt se on kavunnut jo melkein 10 € tuntumaan.
Facebookin puolella CPM määrittyy kohdennuksen mukaan, mutta se on pyörinyt noin 6–18 € välillä viimeisinä vuosina.
CPM (Cost Per Click)
Jokaisesta mainoksen klikkauksesta TikTok veloittaa keskimäärin 1 € mainosmuodosta riippuen, kun taas Facebookin puolella klikit ovat yleensä hieman halvempia 0,5–1 € väliltä.
ROAS (Return On Advertisement Spend)
Tämän mittarin keskiarvot voivat yllättää, sillä TikTokin mainostuotto voi olla jopa 1,10–3 € välillä ja kasvaa sitä mukaan kun mainosmääriä sekä sisältövariaatioita lisätään. Facebookin puolella luku on hieman matalampi: 1–2 € jokaista käytettyä mainoseuroa kohden.
Tässä kohtaa on kuitenkin hyvä muistaa, että kampanjoiden rakenteella, sisällöllä sekä niiden optimoimisella on suuri vaikutus kampanjan tuottavuuteen.
CTR (Click-Through Rate)
Koska TikTokissa ei vielä ole niin montaa mainostajaa, CTR-prosentti asettuu feedi-/syötemainoksissa 1–5 % välille, kun taas Facebookin keskimääräinen CTR toimialasta riippuen jää sinne 0,5–1,6 % tienoille.
ACR (Average Conversion Rate)
Konversioprosentti on tärkeä mittari ja sitä kannattaakin seurata jokaisessa alustassa tarkasti. Facebookissa konversioprosentti voi olla huimat 15 %, mutta keskimääräisesti se liikkuu kuitenkin 2–4 % välillä.
TikTokissa taas konversioprosentti jää keskimääräisesti 1,5–3%. Tässä kohtaa onkin taas hyvä miettiä omaa toimialaa sekä kohderyhmää. On tilanteita ja kampanjoita, joissa TikTokin kautta tulevat konversiot ovat paljon halvempia kuin Facebookista tulevat.
Nyt ja tulevaisuudessa
Tulevaisuus näyttää, mihin TikTok mainosalustana kehittyy. Nykyhetkessä suosittelen rohkeasti testaamaan uusia alustoja ja monimuotoistamaan omaa digimarkkinointia. Vaikka joku kanava toimisi sinulle nyt äärettömän hyvin, ei kannata tuudittautua turvallisuuden tunteeseen. Lähde mielummin tutkimaan uusia mahdollisuuksia asteittain. Pienen osuuden lohkaisu markkinointibudjetista uusien kanavien testaamiseen voi poikia kokonaiskuvassa suuria onnistumisia.

Susa Pajari | Vanhempi digitaalisen markkinoinnin asiantuntija
Susa on työskennellyt 10 vuoden ajan markkinoinnin parissa. Kasvuhakkerimaisen ajatusmaailman omaavana Susa luovii yrityksen digimarkkinoinnin strategioista aina kampanjoiden analysoitiin vaivattomasti. Susa onkin toteuttanut tuloksekasta mainontaa melkein jokaisessa sosiaalisen median kanavassa.