Google hakusanamainonta
Hakusanamainonta on digitaalista markkinointia, jossa käytetään hakukoneita, esimerkiksi Googlea, mainostilan ostamiseen hakutulossivuilla ennen varsinaisia hakutuloksia. Hakusanamainonta perustuu yleensä tiettyihin avainsanoihin tai -lauseisiin, jotka tavalla tai toisella liittyvät mainostettaviin tuotteisiin tai palveluihin. Tutustu lisää Googlen hakusanamarkkinointiin
Hakusanamainonta voi toimia myös DSA-perusteisesti (Dynamic Search Ads), jolloin mainonnassa käytetään dynaamisia mainoksia ja avainsanoja sen sijaan, että valittaisiin manuaalisesti joitakin tiettyjä avainsanoja.
Hakusanamainonnan tarkoituksena on parantaa yrityksen näkyvyyttä hakukoneessa ja houkutella lisää vierailijoita sivustolle. On kuitenkin hyvä muistaa että tehtiinpä hakusanamainontaa kummalla tyylillä tahansa, jokainen mainosklikkaus maksaa aina tietyn verran. Nyrkkisääntönä on, että mitä kilpaillumpi hakusana, sitä kalliimmaksi klikkaus tulee. Lisäksi mainostettavan sivuston tekninen laatu, itse mainoksen sisältö ja kohderyhmän laajuus voivat vaikuttaa mainosbudjettiin.
Asiantuntijan avulla mainoskampanjoita voi kuitenkin optimoida siten, että markkinointi säilyy kustannustehokkaana.
Hakusanamainonnan etuja
Hakusana-mainonnan etuja
Hakusanamainonta tarjoaa monia etuja, kenties tärkeimpänä tarkasti kohdistettavat mainokset. Mainoksia siis näytetään sellaisille käyttäjille, jotka etsivät tiettyjä tuotteita tai palveluja “ostohousut” jo valmiiksi jalassa. Tämä todennäköisesti johtaa myös korkeampaan konversioasteeseen, koska mainonta tavoittaa potentiaaliset asiakkaat heti ostoprosessin alussa.
Toinen etu on hakusanamainonnan tarkka mitattavuus. Kampanjoiden tehokkuudesta saadaan jatkuvasti seikkaperäistä ja faktapohjaista tietoa, jolloin käytettävän mainosbudjetin tuotto (eli ROAS, Return On Ad Spending) on helposti mitattavissa.
DSA on tekoälyn tukemaa hakusanamainontaa
DSA on tekoälyn tukemaa haku-sanamainontaa
DSA-mainoksissa Googlen tekoälyalgoritmi valitsee automaattisesti mainosotsikot ja avainsanat, jotka perustuvat täysin asiakkaan oman verkkosivuston sisältöön. Tämän jälkeen mainos näytetään niille käyttäjille, jotka etsivät tuotteita tai palveluita, jotka vastaavat asiakkaan verkkosivuston sisältöä.
Myös meillä Rajussa hyödynnetään aktiivisesti DSA-hakusanamainontaa. Menetelmä on erityisen kätevä silloin kun asiakkaan sivustolla on paljon erilaisia tuotteita tai palveluita, joiden mainostaminen manuaalisesti olisi hankalaa tai aikaa vievää. DSA-mainokset voivat myös toimia perinteisten hakusanamainosten rinnalla täydentäen kokonaisuutta ja laajentaen käytettävää hakusanavalikoimaa.
Vaikka DSA-mainonta on parhaimmillaan todella tehokasta, on silti tärkeää käyttää aikaa mainoskampanjan suunnitteluun ja säännölliseen seurantaan. Rajussa hakusanamainontaa ylläpitää ja seuraa aina ihminen – koneäly toimii korkeintaan apurina, yhtenä työkaluna muiden joukossa. Näin kykenemme tarjoamaan asiakkaillemme parasta ja tehokkainta palvelua.
Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä niin keskustellaan, miten voisimme palvella sinun yritystäsi. Pelkkä keskustelu ei velvoita tai sido sinua mihinkään, mutta samalla opit lisää meistä ja asiantuntemuksestamme, ja me pääsemme sparraamaan sinua.
Oletko valmis viemään markkinointisi uudelle tasolle?
Buukkaa alta 15 minuutin kartoituspuhelu! Se ei sido tai velvoita sinua mihinkään. Keskustellaan ja käydään yhdessä läpi sitä, mitä Rajun toteuttamalla sähköisellä asiakashankinnalla tai muilla digimarkkinoinnin ratkaisuilla voidaan konkreettisesti saavuttaa, ja miten voisimme tukea yrityksesi liiketoiminnan kehittämistä, ylläpitoa ja myynnin kasvua.