Etulyöntiasema älykkäällä markkinoinnilla

Hakukone ei ole jatkossa enää hakukone, vaan kaikkitietävä oraakkeli

Googlen Bard haastaa OpenAI ChatGPT:n?

Hakukoneiden markkinoilla on alkanut kiivas kamppailu. Tekoälyn laaja käyttöönotto tuo mukanaan suuria muutoksia, joita osaamme toistaiseksi vasta arvailla. Microsoft on ilmoittanut sulauttavansa ChatGPT:n Bing-hakukoneeseensa, joka toimii jatkossa Microsoftin omassa Edge-selaimessa. Bing näyttää jo nyt esimerkkejä tulevista ominaisuuksistaan.

Microsoft-tilin omistavat voivat jo liittyä odotuslistalle päästäkseen kokeilemaan tekoälyä heti ensimmäisten joukossa – vihdoinkin hyvä syy käyttää Edgeä. Samaan aikaan Googlen omistavalla Alphabetilla on painettu paniikkinappulaa yhtiön LaMDA-pohjaisen, parhaillaan sisäisessä testauksessa olevan Bard-chatbotin julkaisemiseksi mahdollisimman nopeasti. Paniikki lieneekin juuri oikea termi, sillä Bardin julkistus ei mennyt ihan putkeen eikä Microsoft ole ainoa kilpailija, joka pyrkii kukoksi hakukoneiden tunkiolle.

Google ei halua jäädä OpenAI:n ja Microsoftin jalkoihin. Se on selkeästi tunnistanut vaaran, jonka Bingin etulyöntiasema saattaa aiheuttaa. Tähän tilanteeseen on päädytty ironisesti Googlen oman tutkimustyön takia. 2017 Googlen tutkimuspaperi julkisti Transformer-hermoverkkoarkkitehtuurin, minkä pohjalta ChatGPT ja useat muut laajat kielimallit on rakennettu.

Kumpi on parempi? LaMDA vastaan ChatGPT

Kilpajuoksu on vasta lähtökuopissa, ja kumpikin juoksija kehittyy edelleen matkan aikana. Siksi onkin hyvin aikaista sanoa, kumpi lopulta selviytyy voittajana. Tiedetään, että molempiin teknologioihin on syydetty valtavia summia rahaa. Microsoft on tukenut miljardeilla dollareilla OpenAI:n kehitystyötä ja omistaa 49 % yhtiöstä. Google taas on sijoittanut 300 miljoonaa dollaria Anthropic-startupin Claude-chatbottiin, jonka suunnittelusta vastaavat insinöörit ovat entisiä OpenAI:n työntekijöitä. 

ChatGPT:llä on jo nyt yli 100 miljoonaa käyttäjää. Jos Microsoft onnistuu julkaisemaan ChatGPT-pohjaisen tekoälynsä yleiseen käyttöön ennen Googlen vastaavaa, lukemattomat käyttäjät siirtyvät käyttämään Edge-selainta Chromen sijaan. Tämä saattaa hyvinkin horjuttaa Googlen vakaana pidettyä asemaa markkinajohtajana ja avata Bing-hakukoneessa mainostamiselle aivan uusia näkymiä.

Mutta kiitos Googlen massiivisten resurssien ja 92 % johtoaseman hakukonemarkkinoilla, se on hyvässä asemassa vastatakseen Microsoftin haasteeseen. Bingin käyttöaste vastaa tällä hetkellä vain noin 3 % kaikista netissä tehdyistä hauista. Googlen oma Chrome-selain Androideissa, iPhoneissa ja suurimmassa osassa tietokoneita pitää huolen, että LaMDA tai Bard vastaavat tulevaisuudessa useimpien käyttäjien kysymyksiin Bingin ChatGPT:n sijaan.

Tekniset erot LaMDA:n ja ChatGPT:n välillä

Kumpikin tekoälymalli perustuu Transformer-neuroverkkoon, joka alunperin kehitettiin kielten kääntämiseen. Transformer on paljon kehittyneempi kuin aiempi nk. takaisinkytketty neuroverkkoarkkitehtuuri, sillä se osaa tulkita tietojoukkoja kokonaisuuksina huomioiden kieliopin ja ymmärtäen sanojen kontekstin. 

ChatGPT 3.5 on nimensä mukaisesti keskustelukielimalli, jolle on syötetty vähintään 45 terabittiä tekstiä – sisältäen käytännössä myös koko internetin tekstisisällön. Generative Pretrained Transformer -arkkitehtuuri käyttää itsetarkkailumenetelmiä peräkkäisten tietojen käsittelyyn, mikä soveltuu hyvin chat-tyyppiseen keskusteluun.

LaMDA:n Transformer XL -arkkitehtuuri taas mahdollistaa pidempien sekvenssien käsittelyn, jonka avulla voidaan luoda esimerkiksi kokonaisia verkkosivustoja tai kirjoja sekä jäsentää, tiivistää ja yhteenvetää monimutkaisia tietojoukkoja. Se osaa myös vastata kysymyksiin. LaMDA:n kielimalliin on syötetty 1,65 biljoonaa sanaa, käsittäen dokumentteja ja dialogeja.

Siinä missä ChatGPT osaa vastata ytimekkäästi käyttäjien kysymyksiin, Googlen Language Model for Dialogue Applications on järeämpi, monimutkaisten kielitehtävien suorittamiseen ja jäsennellyn tekstin luomiseen luotu tekoäly. LaMDA:a hyödynnetään jo mm. äänihaussa ja pian Bard tuo sen kaikkien käyttöön Google-hauissa.

https://openai.com/blog/chatgpt/
https://blog.google/technology/ai/lamda/

Vaikutuksia yritysten markkinointiin

Googlen entinen insinööri esiintyi taannoin amerikkalaisessa mediassa julistamassa LaMDA:n olevan tietoinen olento. ChatGPT:n keskustelemalla saattaa helposti saada samanlaisia tuntemuksia. Kiistatta voidaan sanoa, että tekoäly on harpannut älykkyyden osalta valtavasti eteenpäin. Tällä on huomattavia vaikutuksia siihen, miten sisältöä, markkinointia ja hakukoneoptimointia tehdään jatkossa. Googlen antama kultainen sääntö on luoda niin kutsuttua E-E-A-T-sisältöä. Tämä lyhenne tulee sanoista kokemus, asiantuntijuus, auktoriteetti ja luotettavuus. Yrityksen tai ammattilaisen on siis järkevintä erikoistua mahdollisimman tarkasti omaan osaamiseensa, eikä yrittää esittää tietävänsä asioista liian laaja-alaisesti. Rikas multimediasisältö, joka perustuu edellä mainittuihin arvoihin, on jatkossa avain menestykseen niin markkinoinnissa kuin hakukoneoptimoinnissa. Tekoälyn hyödyntäminen sisällön tuottamisessa on tervetullutta, mutta samaan aikaan pitää muistaa, että AI-työkalut eivät tee suoraan julkaisuvalmista materiaalia puolestasi. Edelleen tarvitaan hyvää silmää, suunnittelua ja viimeistelyä miellyttävän käyttökokemuksen takaamiseksi. Content designer (sisältösuunnittelija) osaa käyttää kaikkia AI-työkaluja hyödykseen, mutta viimeistelee työn yhä omin käsin. Jos työkaluja käyttää varomattomasti, voi siitä seurata odottamattomia seurauksia. Googlen hakubotit esimerkiksi tunnistavat tekoälyllä tuotetun höttösisällön ja rankaisevat sivustoa tiputtamalla sen näkyvyyden alaspäin hakutuloksissa. Nopeasti tapahtuvien muutosten takia yritysten kannattaakin toimia yhteistyössä nykyaikaisen, työkalujen ja tekoälyn kehityksessä kiinni pysyvän mainostoimiston kanssa. Summa summarum; kirjoitan tätä artikkelia ystävänäpäivänä -23 ja sen voin vain todeta, että muutoksia tulee ja artikkeliin kirjoitetut asiat elävät. Tässä kerrotut asiat voivat olla osaltaan vanhaa tietoa heti huomenna. Tärkein tieto on kuitenkin se, että muutos on voima, joka vaikuttaa nyt ja tulevaisuudessa. Yhtä lailla tärkeää on mainita sekin, että meillä Rajussa ollaan molempien hakukoneiden ystäviä.

Etulyöntiasema älykkäällä markkinoinnilla

Tekoälyn tuomat muutokset avaavat isoja mahdollisuuksia markkinointiin. Laadukas sisällöntuotanto, moderni hakukoneoptimointi ja tarkoituksenmukainen sosiaalisen median markkinointi takaavat yrityksesi pysymisen pinnalla muutosten aallokossa.

Digitoimisto RAJU on nykyaikainen, asiantunteva ja aikaansa seuraava ketterä yhteistyökumppani. Avullamme yrityksesi mainonta ja markkinointi tuottaa tuloksia siellä, missä niillä on suurin vaikutus. Tulevaisuuteen johtava tuntematon tie saattaa tuoda tullessaan monia yllätyksiä – siksi on parasta valita tueksi asiantunteva kumppani, jolla on aiheesta sekä näkemystä että kokemusta.

Rami Halonen | Tuotantojohtaja

Ramilta löytyy yli 15 vuoden kokemus markkinointialalta. Rajussa Rami johtaa tuotantopuolta jämäkästi mutta lempeästi. Vapaa-ajallaan (kuten muulloinkin) Rami on sinioranssilla sydämellä varustettu nörtti, joka viihtyy hyvin myös metsässä ja tykkää reissata karuissakin maisemissa. Lisäksi Kreikan saaret ovat Ramille rakkaita paikkoja.