paikallinen hakukoneoptimointi (local seo) blogikirjoituksen artikkelikuva.

Paikallinen hakukoneoptimointi – tavoita palveluasi etsivät asiakkaat!

Kaikkea ei voi temuttaa: hiukset leikataan työmatkan varrella sijaitsevalla parturilla, rikkinäisen kodinkoneen korjaaja tilataan samalta kylältä, viime tippaan jääneet lahjaostokset tehdään kivijalkaliikkeestä ja lounasaikana sopiva ravintola etsitään läheltä.

Kun ihmiset tarvitsevat tietoa paikallisista yrityksistä, 89% heistä kääntyy ensimmäisenä Googlen puoleen (BrightLocal)

Kaikista Google hauista 46% on luonteeltaan paikallisia (Search Engine Roundtable).

Jotta asiakkaat löytäisivät paikallisen palvelusi, yrityksesi tulee ensin löytyä hakukoneiden tuloksista!

Mitä paikallinen hakukoneoptimointi on?

Paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO) tarkoittaa toimenpiteitä, joiden tavoitteena on kasvattaa sivuston näkyvyyttä sijaintiin perustuvissa hakutuloksissa.

Paikallinen hakukonenäkyvyys on erityisen tärkeää yrityksille, joilla on fyysinen toimipiste tai jotka tarjoavat palveluita tietyllä maantieteellisellä alueella, kuten LVI-urakoitsijat, hammaslääkärit, kivijalkaliikkeet, ravintolat ja monet muut toimijat.

Miksi paikallinen hakukoneoptimointi on tärkeää?

Hakukoneissa tehdään lukuisia paikallisia hakuja päivittäin ja paikallisilla hauilla on suuri kaupallinen potentiaali.
Panostamalla paikalliseen näkyvyyteen yritys voi tavoittaa tehokkaasti potentiaalisia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä.

Tiesitkö, että 76% ihmisistä ketä etsivät palveluntarjoajaa läheltä vierailevat yrityksessä jo saman päivän aikana? (Google)

Alla oleva kuva havainnollistaa paikallisia tuloksia hakutermillä ”hammaslääkäri tampere”.
Google Map Packissa olevat yritykset saavat huomattavan määrän enemmän näyttökertoja, kuin yritykset jotka ovat Map Packin ulkopuolella. 
Lisäksi käyttäjät näkevät helposti sijainnin, arvostelut, nettisivuston ja yhteystiedot. 

3 hyötyä paikallisesta hakukonenäkyvyydestä

1. Lisää  näkyvyyttä

Paikallisen hakukonenäkyvyyden avulla kasvatat tehokkaasti yrityksesi näkyvyyttä liiketoimintaympäristössä.

2. Lisää myyntiä

Paikallisia hakuja tekevät käyttäjät ovat usein ostopolun loppuvaiheessa, minkä vuoksi paikallinen näkyvyys auttaa kasvattamaan myyntiä.
Esimerkiksi hakulauseketta “hammaslääkäri Tampere” käyttävän henkilön tavoitteena on usein varata aika hammastarkastukseen, tai muuhun toimenpiteeseen.

3. Luottamuksen ja brändin vahvistuminen

Paikallinen näkyvyys auttaa rakentamaan brändiä ja luotettavuutta. Kun yritykselläsi on ajantasainen yritysprofiili sekä asiakaslähtöiset kotisivut, niin voit rakentaa luottamusta asiakaspolun eri vaiheissa.

Pähkinänkuoressa: Jos et halua näkyvyyttä, myyntiä sekä tunnettua brändiä, niin paikallinen hakukoneoptimointi ei ole sinua varten.

Miten paikallinen hakukoneoptimointi toimii?

Paikallisen hakukoneoptimoinnin avulla Googlea ja muita hakukoneita voidaan auttaa ymmärtämään liiketoimintaasi paremmin.
Missä yrityksesi sijaitsee, mitä yrityksesi tarjoaa, ja miksi hakukoneiden pitäisi suositella sitä käyttäjilleen?
Näihin tekijöihin keskittymällä voidaan kasvattaa yrityksen näkyvyyttä paikallisissa hakutuloksissa.

Google yritysprofiilin näkyvyyden kasvattamisen ytimessä ovat relevanttius, sijainti ja maine.

  • Relevanttius: Vastaako liiketoimintasi sitä, mitä käyttäjät etsivät?
  • Sijainti: Kuinka lähellä yrityksesi sijaitsee käyttäjää?
  • Maine: Kuinka tunnettu ja arvostettu yrityksesi on?

Nettisivujen näkyvyyttä kehittäessä keskiössä ovat yritysprofiilin tavoin relevanttius, sekä myös sivuston käytettävyys.

Mikä on Google-yritysprofiili?

Google-yritysprofiili on ilmainen työkalu, joka auttaa yrityksiä hallitsemaan läsnäoloaan Googlen palveluissa, kuten hakutuloksissa ja Google Mapsissa.
Sen avulla yrityksesi voi näkyä hakutuloksissa silloin, kun asiakkaat etsivät tuotteitasi tai palveluitasi lähialueelta. Profiilin avulla voit lisätä yrityksesi tärkeitä tietoja, kuten aukioloajat, yhteystiedot ja sijainnin, sekä vuorovaikuttaa asiakkaiden kanssa arvostelujen ja päivitysten kautta.

Google yritysprofiili on keskeinen osa paikallista hakukoneoptimointia, ja auttaa parantamaan näkyvyyttäsi ja luomaan luottamusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Google yritysprofiilin näkyvyyttä voidaan kasvattaa myös maksetun Google-markkinoinnin avulla. 

Tiesitkö, että: voit synkronoida Google-yritysprofiilin ja Bing Places for Business -tilin, jolloin yritykselläsi on ajantasaiset tiedot suosituimmissa hakukoneissa!

Esimerkki Google -yritysprofiilista. Kuvassa Digitoimisto Rajun yritysprofiili.
Esimerkki Google-yritysprofiilista

Miten paikallista hakukoneoptimointia tehdään?

1. Google My Business -profiilin optimointi:
Luo ja varmista, että Google My Business -profiilisi on ajan tasalla ja sisältää kaikki olennaiset tiedot, kuten aukioloajat, yhteystiedot ja palvelut. Kannusta myös asiakkaita jättämään arvosteluita.

2. Positiivisten arvostelujen kerääminen:
Totuus tulee asiakkaiden suusta!
Positiiviset arvostelut auttavat yritystäsi kasvattamaan näkyvyyttä sekä herättämään luottamusta uusissa asiakkaissa, jotka harkitsevat palveluasi.

Tiesitkö, että jopa 75 % kuluttajista lukee arvosteluita aina tai säännöllisesti etsiessään paikallisia palveluita? (Backlinko)

3. Paikallisten avainsanojen hyödyntäminen:
Sisällytä paikallisia avainsanoja verkkosivustosi sisältöön ja metatietoihin.
On tärkeä varmistaa, että käytetyt avainsanat ovat relevantteja tarjoamasi palvelun kannalta.

4. Paikallisien linkkien hankkiminen:
Pyri saamaan linkkejä muilta paikallisilta yrityksiltä ja julkaisuilta.
Tämä voi lisätä yrityksesi auktoriteettia ja luotettavuutta hakukoneiden silmissä.
Miten ne paikalliset avainsanat saadaan selville? Lue lisää avainsanatutkimuksesta!

5. NAP-tietojen päivittäminen:
Pidä huolta siitä, että yrityksesi nimi, osoite ja puhelinnumero (NAP) ovat samat kaikissa hakemistoissa ja alustoilla.

6. Mobiilioptimointi ja käyttäjäkokemus:
Yli puolet kaikista paikallisista hauista tehdään mobiililaitteilla, joten varmista, että verkkosivustosi on mobiiliystävällinen ja latautuu nopeasti.


Testaa sivustosi mobiilikäytettävyys ja suorituskyky helposti Google Page Speed Insights -työkalulla!

Pidä käyttäjäkokemus korkeimpana prioriteettina myös paikallisessa hakukoneoptimoinnissa!

Maksimoi paikallinen näkyvyys Rajun kanssa!

Me Rajulla olemme saavuttaneet näyttäviä tuloksia paikallisessa hakukoneoptimoinnissa ja haluamme auttaa myös sinua menestymään!

Me olemme erikoistuneet kokonaisvaltaiseen markkinointiin, joten pystymme valjastamaan tuloksellisesti orgaanisen, sekä maksetun mainonnan potentiaalin tukemaan kasvuasi.

Varaa vartin mittainen strategiatapaaminen, jossa kerromme lisää kuinka voimme auttaa sinua paikallisen näkyvyyden maksimoinnissa!

Kehitetään paikallinen näkyvyys huippuunsa:

Eljas Kontiainen | SEO-ASIANTUNTIJA

Artikkelin kirjoittaja on paikallisen näkyvyyden kasvattamiseen erikoistunut SEO-asiantuntija.