Artikkelikuva: SearchGPT ja tiedonhaun tulevaisuus

SearchGPT ja tiedonhaun tulevaisuus

Tekoäly-yhtiö OpenAI on lanseerannut reaaliaikaisen tiedonhakuominaisuuden ChatGPT -tekoälybottiin (OpenAI).
SearchGPT mahdollistaa reaaliaikaisen tiedonhaun 3. osapuolen palveluista, kuten hakukoneista 31.10.2024 alkaen.
SearchGPT hyödyntää tekoälyä käyttäjän kyselyiden ymmärtämisessä ja tarjoaa suoria vastauksia, mikä tekee tiedonhausta intuitiivista ja tehokasta. 

Alussa SearchGPT on saatavilla ainoastaan Plus- ja Team-käyttäjillä, mutta palvelun saatavuus tulee laajenemaan tulevaisuudessa.

Miten SearchGPT toimii ja miten se tulee vaikuttamaan hakukonekäyttäytymiseen- ja markkinointiin?
Näihin kysymyksiin paneudutaan tässä artikkelissa. 

SearchGPT pähkinänkuoressa

Reaaliaikainen tiedonhaku

SearchGPT etsii reaaliaikaisesti tietoa kolmannen osapuolen palveluista, kuten Bing-hakukoneesta.

Interaktiivinen käyttäjäkokemus

SearchGPT tarjoaa ajantasaista tietoa esimerkiksi uutisista, säästä ja muista ajankohtaisista ilmiöistä. 

tiedonhaun murros

Kilpailu AI-haussa kiihtyy ja modernissa markkinoinnissa on huomioitava hakukäyttäytymisen muutos.

Miten SearchGPT toimii?

OpenAI esittelee SearchGPT:n olevan hienosäädetty versio GPT-4o:sta, joka kykenee hyödyntämään kolmannen osapuolen palveluntarjoajia, kuten Bing-hakukonetta.
SearchGPT kykenee etsimään yrityksiin liittyviä tietoja Bing-yritysprofiileista, mutta reittiohjeita hakiessa tekoäly voi turvautua Google Mapsista saatavaan informaatioon.

ChatGPT sisällyttää vastauksiinsa lähteet, joista tekoäly on ammentanut informaation. Yhdessä vastauksessa tekoäly voi hyödyntää lähteenään useita eri sivustoja ja julkaisijoita. 

4 pääkohtaa SearchGPT:n toiminnasta

  1. Reaaliaikainen informaatio: SearchGPT pystyy hyödyntämään ajantasaista informaatiota esimerkiksi Microsoftin Bing-selaimen indeksistä. Tämä mahdollistaa sen, että tekoäly voi tarjota ajantasaisia vastauksia myös ajankohtaisista ilmiöistä.
  2. Lähteiden läpinäkyvyys: Tekoälyn muodostamat vastaukset sisältävät lähdeluettelon sekä klikattavat linkit alkuperäisiin lähteisiin. Käyttäjän vastuulle jää lopulta lähteiden luotettavuuden arviointi, aivan kuten hakukoneissakin.
  3. Interaktiiviset elementit: Tekoälyn vastaukset voivat sisältää graafisia elementtejä esimerkiksi sääennusteesta tai karttasijainneista.
  4. Tiedonhaun syventäminen: Tekoäly osaa hyödyntää aiempaa ”keskusteluhistoriaa”, jonka vuoksi sille voi esittää syventäviä kysymyksiä aihealueeseen liittyen. 

Mitä SearchGPT:llä voi hakea?

SearchGPT:tä voi käyttää tiedon etsimiseen samaan tapaan kuten perinteisiäkin hakukoneita.
Tällä hetkellä SearchGPT tarjoaa reaaliaikaista tietoa sekä visuaalisia vastauksia urheilusta, säästä, uutisista ja paikallisista yrityksistä. 

Esimerkkivastaus - Kerro, kerro, tekoäly, onko huomenna poutaa?

SearchGPT mahdollistaa reaaliaikaisella tiedonhaulla monipuolisemman tiedonhankinnan kuin aikaisemmin. Nyt tekoälyltä voidaan kysyä tietoa hyvinkin hektisistä aihealueista, kuten säästä. 

ChatGPT:n lähdeluettelo

ChatGPT listaa verkkolähteet, joita se on hyödyntänyt sääennusteen laatimisessa.

Yritysten näkyvyys tekoälytuloksissa

Hakukäyttäytymisen muuttuminen ja tekoälyn kehittyminen ei tarkoita automaattisesti sitä, että yrityksillä olisi vähemmän mahdollisuuksia tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. 

Miten tekoäly etsii tietoa yrityksistä?

Tekoäly hankkii tietoa 3. osapuolen lähteistä, joihin sisältyy hakukoneet, yritysten kotisivut ja muut informaatiota tarjoavat palvelut. 

Paikallisia yrityksiä etsiessä SearchGPT hyödynsi seuraavia 3. osapuolen palveluita:

  • Bing-yritysprofiili (aukioloajat ja yhteystiedot)
  • Google Maps (ajo-ohjeet)
  • TripAdvisor, Eat.fi (arvostelut)

Tekoälyn yrityslistauksia

SearchGPT:n tulevaisuus

OpenAI jatkaa SearchGPT:n kehittämistä ja tulevaisuudessa voidaan odottaa uusia ominaisuuksia esimerkiksi nettishoppailuun. OpenAI on ilmoittanut tuovansa myös uusia ääniominaisuuksia SearchGPT:n kehittämiseksi.

Tulevaisuudessa jokaisen sivuston julkaisija voi saada sisältönsä SearchGPT:n laatimiin tuloksiin (OpenAI).  Tämä tulee tarjoamaan hakukoneoptimoinnin ja sivuston kehityksen näkökulmasta mielenkiintoisia mahdollisuuksia, joita tarkastelemme seuraavaksi. 

3 kohokohtaa markkinoijalle

1. Tekoäly tarjoaa näkyvyyttä

Tekoälyn tavoite on sama kuin hakukoneidenkin: tarjota mahdollisimman laadukasta tietoa.

Tekoälyhaku mahdollistaa yritykselle lisänäkyvyyden uudella alustalla.

2. Näkyvyyteen voi vaikuttaa

SearchGPT etsii tietoa verkkosivuilta, joten jokaisen sivuston omistaja ja julkaisija voi vaikuttaa näkyvyyteen.

3. Kokonaisvaltaisuus kannattaa

Tekoäly osaa hyödyntää useita tietolähteitä. Mitä useammalla alustalla sivustolla on suotuisaa näkyvyyttä, sitä paremmin sivusto voi menestyä tekoälytuloksissa.

Tarvitaanko hakukoneoptimointia enää?

Lyhyt vastaus: hakukoneoptimointia tarvitaan enemmän kuin koskaan.
Hakukoneoptimointi kehittyy jatkuvasti ja tekoälyhaku pakottaa asiantuntijoita tarkastelemaan strategioita ja toimintatapoja yhä uudelleen.

Laadukkaan sisällön ja käyttäjäkokemuksen merkitys tulee korostumaan entisestään. Tekoäly osaa yhä älykkäämmin analysoida lukemaansa, jonka vuoksi palikkatekstit eivät puhuttele enää hakukoneita – vielä vähemmän käyttäjiä.

SearchGPT on lanseerauksena tuore, mutta sen avulla ChatGPT kykenee tarjoamaan verrattain laadukkaita vastauksia, joissa on hyödynnetty monipuolisesti eri lähteitä. Esimerkiksi ravintoloiden arvostelut tulevat useista lähteistä, eikä esimerkiksi hakukoneen omalta alustalta. 

Hakukoneoptimoinnissa katseet siirtyvät yhä enemmän Bing-hakukoneeseen, sillä SearchGPT hyödyntää vastauksissaan Bingin indeksiä. Laadukkaasti toteutettu hakukoneoptimointi kasvattaa näkyvyyttä niin Googlessa, kuin Bingissäkin, sillä molemmat hakukoneet arvioivat lopulta samaa sivustoa. 

Hakukoneoptimointiin panostaneet ovat panostaneet myös ChatGPT-optimointiin, useimmat tietämättään.
Korkeat sijoitukset Bing-hakukoneessa edesauttavat tekoälytuloksiin pääsemistä, jonka vuoksi hakukoneoptimointiin investoidut resurssit voivat tuottaa ennakoitua enemmän arvoa yritykselle. 

 

Kuka on kukkulan kuningas tulevaisuudessa?

Kuka menestyy hakukäyttäytymisen muuttuessa ja tekoälyn kehittyessä?
Tämän kysymyksen äärelle jokaisen digimarkkinoinnin asiantuntijan on tärkeä pysähtyä.

Nykytiedon valossa allekirjoittanut uskaltaa arvioida, että tulevaisuudessa tulee menestymään se toimija, kuka pystyy palvelemaan parhaiten vieraitaan sivustolla. Kukkulan kuninkaalla on johdonmukaisesti hyvä maine eri alustoilla, sillä tekoäly pystyy muodostamaan monisäikeisempiä kokonaiskuvia sivustoista ja sisällön julkaisijoista. 

Nyt on aika käydä läpi SEO-strategiat ja varmistaa, että digimarkkinointi vastaa teknologian kehitykseen ja muuttuvaan käyttäytymiseen tiedonhaussa.

Eljas Kontiainen | SEO-ASIANTUNTIJA

Artikkelin kirjoittaja toimii SEO-asiantuntijana Digitoimisto Rajun SEO-tiimissä.

Jutellaanko lisää tekoälystä?

Me Digitoimisto Rajulla kerromme mielellämme lisää siitä, kuinka tekoälyllä voidaan tehostaa digitaalista markkinointia.
Askarruttaako mieltäsi jokin kysymys aihealueeseen liittyen? Ota meihin yhteyttä ja me palaamme asiaan!