Vieläkö lihaa ja verta olevia kirjoittajia tarvitaan?
Hyvillä, erottuvilla sisällöillä on tärkeä rooli yrityksen markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa. Laadukkaan tekstin toteuttaminen vaatii tekijältään kuitenkin aikaa ja osaamista. Tekoälyn avulla sisällöntuotantoa voidaan osittain automatisoida, mikä puolestaan jouduttaa kirjoittamisprosessia. Mutta kykeneekö keinoäly korvaamaan elävän sisältöasiantuntijan työpanoksen?
Viime aikoina paljon medianäkyvyyttä saanut ChatGPT on yksi mainio esimerkki tekoälypohjaisesta kielimallinnusohjelmasta. ChatGPT:n toiminta perustuu älykkäisiin algoritmeihin, joiden avulla se tuottaa erilaisia tekstejä jo olemassaolevan tiedon pohjalta. Botin “kynää” hyväksikäyttäen voi luoda käden käänteessä esimerkiksi yleisluontoiset blogiartikkelit, uutiskirjeet, verkkotekstit ja muut vastaavat markkinointisisällöt. Kuulostaa kätevältä, vai mitä?
ChatGPT:n avulla onkin mahdollista vauhdittaa sisällöntuotantoa ja vähentää manuaalista työtä, sillä tekoäly osaa generoida tehokkaasti suuria määriä sisältöä. Syötät vain haluamasi parametrit ja katsot, kuinka tekstirivejä syntyy taianomaisesti ihan itsekseen. Puhtaasti resurssien näkökulmasta sisällöntuotannon kapasiteetti kasvaa, kun apuna raksuttaa tekoäly. Niin kutsuttuun “tyhjän paperin kammoon” se tarjoaa myös oivaa sparrailuapua.
Miksi tekoäly ei voi täysin korvata ihmistä kirjoittajana?
Sisällöntuotantoa ei kuitenkaan voi ulkoistaa täysin tekoälyn huoleksi. Asiantuntijan panosta tarvitaan yhä monessa eri vaiheessa – kenties eniten heti prosessin alussa, kun sisältöjä vasta suunnitellaan ja ideoidaan. Asiakaskokemuksen kannalta olisi suositeltavaa saada aikaiseksi laadukasta ja aidosti merkityksellistä sisältöä, joka on paitsi relevanttia, myös tavoiteyleisöä kiinnostavaa.
Kaikkeen sisällöntuotantoon AI ei lähtökohtaisestikaan taivu. Esimerkiksi asiakastarinat, referenssit ja kokemuspohjaiset artikkelit saavat botilla sormen nousemaan suuhun – tai vähintäänkin tällaisissa tapauksissa pelkkien parametrien syöttämiseen kuluu niin paljon aikaa, että samalla vaivalla syntyy jo valmis artikkeli.
Huomionarvoista on sekin, ettei tekoäly varsinaisesti ole mikään Runeberg. Sen perusmuotoinen ulosanti on varsin kuivakkaa ja virastomaista, eikä se leikittele kielellä tai hae sisältöön luontaista rikkautta. Kielioppivirheitäkin saattaa yhä eksyä joukkoon, vaikka pääsääntöisesti laatu on yllättävän hyvää. Faktoja botti-parka ei liioin osaa tarkistaa.
Hiomiseen, faktantarkistukseen ja viimeistelyyn tarvitaan yhä ihmistä
Tekoälygeneroinnin ansiosta näennäishyvän sisällön määrä tulee kasvamaan verkossa. Samalla aidosti merkityksellisen, kohderyhmää puhuttelevan ja ainutlaatuisia myyntiväittämiä sisältävän tekstin merkitys korostuu entisestään. Hakukonejätti Google on jo ilmoittanut, että tyhjyyttään kaikuvan tekoälytekstin hyödyntäminen vaikkapa sisältöoptimoinnissa ei tule kantamaan pitkälle.
Ihmistä tarvitaankin siis sekä generoidun sisällön hiomisessa ja julkaisukuntoon saattamisessa. Oikoluku, elävöitys ja faktantarkistus lankeavat edelleen ihmisen harteille. Lisäksi markkinoinnin asiantuntijan panosta tarvitaan myös sisällön jakelun ja markkinoinnin suunnittelussa.
Ammattilaisen tietämys esimerkiksi tavoiteyleisöstä ja markkinoinnin käytännöistä takaa sen, että sisältö saavuttaa oikeat ihmiset oikeissa kanavissa. Tekoäly saattaa tulevaisuudessa muuttaa sisällöntuottajan työnkuvaa, mutta ei poista sitä.
Myönnettäköön, että me täällä Digitoimisto Rajussakin valjastamme mielellämme uusia työkaluja käyttöömme, jotta voisimme palvella asiakkaitamme yhä tehokkaammin ja paremmin. Viime kädessä kaikesta meillä vastaa kuitenkin elävä ja hengittävä asiantuntija, joka tietää juuri sinun yrityksesi tarpeet ja tavoitteet, ja tuottaa tarvittaessa tekstin alusta loppuun perinteisen ihmisälyn avulla, jotta sinun yrityksesi erityispiirteet nousevat varmasti esiin.
*PS. Tämä artikkeli tuotettiin käyttämällä 35 % tekoälyä ja 65 % ihmisälyä.
Miika Halmela | Vanhempi SEO asiantuntija
Miika on toteuttanut digitaalista markkinointia jo yli kymmenen vuotta. Ura alkoi sisällöntuottajana ja verkkokirjoittajana, viimeiset vuodet ovat painottuneet enemmän hakukoneoptimointiin. Miika on valmistunut AMK:sta perinteisen mainonnan suunnittelijaksi, mutta digimaailma imaisi hänet mukaansa jo opiskelujen ensimetreillä.