Mitä GEO on ja miten saada AI suosittelemaan sivustoasi?
Generatiivisen tekoälyn kasvavan suosion vuoksi brändit pyrkivät näkymään tekoälybottien, kuten ChatGPT:n vastauksissa. Tässä artikkelissa käsitellään, mitä GEO (Generative Engine Optimization) on ja miten omaa sivustoa voi optimoida tekoälylle.
Tiedonhaku monipuolistuu ja käyttäjät etsivät tietoa, tuotteita ja palveluita perinteisen hakukoneiden lisäksi myös tekoälyn avulla. Tilastokeskuksen mukaan joulukuussa 2024 tekoälyä käytti joka kymmenes palkansaaja. Tekoälytyökalut kuten ChatGPT, Google Gemini ja Microsoft Co-Pilot kasvattavat nopeasti suosiotaan, jonka vuoksi brändin tulee kasvattaa näkyvyyttä hakukoneiden lisäksi myös tekoälyn vastauksissa.
Kehityskulkujen myötä hakukoneoptimoinnin (SEO) rinnalle on syntynyt uusia termejä, kuten GEO (Generative Experience Optimization), AIO (AI Optimization) ja LLM Optimization (Language Model Optimization). Tässä artikkelissa paneudutaan siihen, mitä GEO tarkoittaa ja miten se poikkeaa hakukoneoptimoinnista.

Mitä GEO tarkoittaa?
GEO on lyhenne sanoista Generative Experience Optimization ja se tarkoittaa sisällön, sekä sivuston optimointia siten, että tekoälykielimallit ymmärtävät sivuston sisältöä ja suosittelevat sitä käyttäjilleen. Tavoitteena on saada laadukasta liikennettä tekoäly kielimallien kautta, sekä kasvattaa näkyvyyttä tekoälyn vastauksissa.
Kolme pääpointtia GEO:sta:
- GEO on lähestymistapa orgaanisen näkyvyyden kasvattamiseen, jossa sivustoa ja sisältöä optimoidaan tekoälyä varten
- Tavoitteena on, että sivustosta tulee ensisijainen tiedonlähde tekoälyn muodostamissa vastauksissa
- GEO:n avulla voidaan kasvattaa näkyvyyttä zero-click-hakutuloksissa, jotka eivät johda sivustovierailuun
Miten GEO ja SEO eroavat?
SEO (Search Engine Optimization) on perinteisin ja kattavin termi orgaanisen hakukonenäkyvyyden kasvattamiselle. Hakukoneoptimointi kattaa teknisen SEO:n, laadukkaan linkinrakennuksen, käyttäjäkokemuksen kehittämisen ja sisältöjen optimoinnin.
GEO on noussut terminä SEO:n rinnalle ja GEO:a voidaan luonnehtia lähestymistapana sisällöntuotantoon. GEO:n käsite ei kata teknistä optimointia, käyttäjäkokemuksen kehittämistä tai linkinrakennusta, vaan se painottuu sisällöntuottamiseen siten, että generatiivinen tekoäly voi suositella sisältöä.
Hakukoneoptimointi uudistuu ja muuttuu jatkuvasti. Mikäli SEO-strategia on kehityksen aallon harjalla, niin generatiivinen tekoäly on jo huomioitu optimoinnissa ja orgaanisessa näkyvyyden kasvattamisessa. Jos SEO-strategiaa ja optimointimenetelmiä puolestaan ei ole uudistettu säännöllisesti, niin silloin GEO tuo mukanaan paljon uutta huomioitavaa sisältöstrategiaan.
Tarkastellaan seuraavassa osiossa sitä, miten sivusto ja sisällöt voidaan optimoida tekoälylle.
5 kohdan lista: Miten sivusto ja sisällöt optimoidaan tekoälylle?
Tekoäly kielimallit suosivat samoja elementtejä, kuin perinteisetkin hakukoneet, eli laadukasta ja hyödyllistä sisältöä, hyvää teknistä toteutusta ja saumatonta käyttäjäkokemusta.
Google on kertonut blogissaan ohjeita siihen, miten sivusto voi saavuttaa näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa, eli tekoälyn muodostamissa vastauksissa joiden muodostamiseen hyödynnetään lähteinä useita sivustoja. Samat periaatteet soveltuvat myös moniin muihin generatiivisiin tekoälyihin ja seuraavaksi paneudutaan tärkeimpiin kehityskohtiin.
1. Uniikki ja aidosti hyödyllinen sisältö
Hakukoneet, sekä kielimallit haluavat tarjota käyttäjilleen mahdollisimman laadukkaita vastauksia ja hakutuloksia. Tästä syystä myös generatiivinen tekoäly pyrkii hyödyntämään vastauksissaan sellaisia sisältöjä, jotka aidosti vastaavat käyttäjän tarpeisiin.
Sisältöä luodessa on tärkeä pitää kohdeyleisö keskiössä. Älä luo geneeristä sisältöä, vaan pyri erottautumaan ja tarjoamaan laadukkain vastaus käyttäjän esittämään kysymykseen.
Googlen E-E-A-T viitekehys on hyödyllinen sisällöntuotannossa generatiiviselle tekoälylle ja pyri tuomaan sisällöissä selkeästi esille kokemusta, asiantuntijuutta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Kun sisältö on asiantuntijan tekemää, niin silloin käyttäjät ja hakukoneet luottavat sisältöösi helpommin.
Merkitse sisältöön selkeästi esille lähteet ja tuo läpinäkyvästi esille sisältöön tehdyt muutokset ja päivitykset. Mikäli sisältö sisältää paljon tilastoja tai muuta helposti vanhentuvaa tietoa, niin on tärkeä varmistaa että sivulla on aina ajantasainen sisältö.
Lue Rajun blogista vinkit, miten luoda hakukoneissa ja tekoälyssä menestyvää sisältöä!
Google E-E-A-T: Kokemus (Experience), Asiantuntemus (Expertise), Auktoriteetti (Authoritativeness), ja Luotettavuus (Trustworthiness).
2. Hyvä käyttäjäkokemus
Generatiivisen tekoälyn ensisijainen tehtävä ei ole ajaa sivustollesi liikennettä, vaan tekoäly keskittyy palvelemaan käyttäjiään parhaalla mahdollisella tavalla. Tekoälyllä tulee olla hyvä syy ohjata käyttäjä sivustollesi ja tässä käyttäjäkokemuksella on kriittinen merkitys.
Mikäli käyttäjäkokemus on huono, esimerkiksi heikon teknisen toteutuksen tai hitaan latausnopeuden vuoksi, niin on epätodennäköistä että tekoäly haluaa ohjata käyttäjän sivustollesi.
3. Älä tyydy pelkkään tekstiin
Multimodaalinen tekoäly kykenee hyödyntämään useita erilaisia tiedostoformaatteja, kuten tekstiä, kuvia, videoita ja graafeja.
Multimodaalinen tekoäly suosittelee sisältöä, joka vastaa käyttäjän tarpeisiin parhaiten. Hyödynnä sisällöissä monipuolisesti tekstiä, kuvia ja videoita parhaan tuloksen saavuttamiseksi.
4. Tee sisällöstä saavutettavaa tekoälylle
Tekoäly ei voi suositella sisältöä, mikäli se ei pääse käymään sitä lävitse. On tärkeä varmistaa, että esimerkiksi Robots.txt -tiedostoon ei ole asetettu esteitä tekoälyboteille ja että sivuston sivut ovat saavutettavissa. Esimerkiksi 400- tai 500- alkuiset tilakoodit voivat estää botteja käymästä sisältöä lävitse.
5. Huomioi tekninen perusta
Tekninen perusta on näkyvyyden kivijalka generatiivisessa tekoälyssä, sekä hakukoneissa. On tärkeä varmistaa, että sivusto toimii hyvin, on turvallinen ja latautuu nopeasti mikäli mielii tekoälyn vastauksiin.
Optimoidessasi sisältöä generatiiviselle tekoälylle, kannattaa huomioida seuraavat tekniset sisältöelementit:
- Metatiedot (metaotsikko ja metakuvaus)
- Otsikoinnit (H1-H6 -tason otsikot oikeassa hierarkiassa)
- Selkeä sisältörakenne
- Kuvien optimointi (ALT-tekstit, sopivan kokoiset kuvat)
Schema, eli strukutoritu data auttaa myös tekoälybotteja ymmärtämään sivuston sisältöä paremmin ja täten edesauttaa näkyvyyden kehittymisessä.
Yhteenveto: GEO pähkinänkuoressa
Tekoäly kasvattaa suosiotaan ja brändien on yhä tärkeämpää olla esillä tekoälyn vastauksissa. GEO on sisältöstrategian lähestymistapa joka ottaa optimoinnissa huomioon generatiivisen tekoälyn. Huomionarvoista on, että kokonaisvaltaisessa SEO:ssa tehdään samoja asioita kuin GEO:ssa.
Haluatko varmistaa omalle brändille aitiopaikat generatiivisen tekoälyn vastauksissa? Varaa maksuton strategiapalveri, niin keskustellaan lisää siitä kuinka voimme auttaa sinua saamaan konkreettisia tuloksia generatiivisen tekoälyn parissa.