Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

Miksi hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen projekti?

Hakukoneoptimointi on yksi parhaista sijoituksista, jonka yritys voi tehdä uusien asiakkaiden hankkimiseksi. Ensimmäinen vaihe vie helposti kuukauden. Alkuvaiheessa tekniset asiat pistetään kuntoon ja ensimmäiset sisältöoptimoinnin toimenpiteet hoidetaan, mikä näkyy jo kuukauden-parin sisällä kyseisten hakutermien parantuneina listasijoituksina Googlen hakutuloksissa. Seurauksena sivusto kerää lisää klikkauksia ja käyntejä.

Hyvin tehty hakukoneoptimointi auttaa kuukausien ajan. Mutta mitä tapahtuu, jos hakukoneoptimointi lopetetaan, ja sivusto jätetään oman onnensa varaan?

Mikäli sivustoa ei päivitetä eikä pidetä ajan tasalla, alkaa sen sijoitus hakutuloksissa vääjäämättä laskea. Ei ehkä heti, mutta jossakin vaiheessa. Samaan aikaan kilpailu kiilaa ohi ja klikkaukset menevät toisille sivustoille, samalla kun sivustosi tippuu tuloslistoilla alaspäin. Tehty työ valuu hukkaan ja kävijämäärät putoavat.

HAKUKONEOPTIMOINTI ON YLLÄPITOA

Nettisivustoa voi verrata autoon. Autot pitää katsastaa vuosittain ja huoltaa tätäkin useammin. Jos autoja ei tarkistettaisi ja huollettaisi, tiet olisivat kaoottisia ja monet kulkijat jäisivät istumaan tien poskeen hyytyneissä menopeleissään. Sama pätee nettisivuihin – totta puhuen lukemattomat yrityssivut keräävät ainoastaan virtuaalista pölyä, sillä niille ei ole tehty säännöllistä hakukoneoptimointia, jos optimointia ollenkaan. Tällöin ne ovat täysin hyödyttömiä menoeriä. Huonoin peruste hankkia nettisivut on hankkia ne vain siksi, että ”sellaiset nyt vaan tarttee olla.”

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa seurantaa ja työstöä, jolla ylläpidetään sivuston tärkeintä tarkoitusta; helppoa löydettävyyttä uusille potentiaalisille asiakkaille.

Kun sivustollesi tehdään hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä ensimmäisen kerran, se saa tietyillä hakutermeillä ison sykäyksen ylöspäin Googlen hakutuloksissa. Optimoinnin avulla saat prosentuaalisesti enemmän klikkauksia liiketoimintasi kannalta relevanteilla avainsanoilla. Tällöin nettisivusi toimivat itsenäisesti markkinointityökaluna, joka lisää korreloi myös liikevaihtosi kanssa.

On virheellistä ajatella, että hakukoneoptimointi voidaan keskeyttää tuossa pisteessä. Ethän ajattele, ettei autosi tarvitse enää koskaan huoltoa, jos se on juuri huollettu? Yhtä lailla nettisivuillasi on syytä jatkaa hakukoneoptimointia jatkuvana prosessina. Tällöin vauhti ei hidastu, vaan vauhtipyörä kerää vauhtia, ja sivusto tuo uusia asiakkaita yrityksellesi.

HAKUKONEOPTIMOINTI ON AJAN TASALLA PYSYMISTÄ

Hakukoneoptimoinnin jatkuva kehittäminen on loogista. Teknologia kehittyy, ihmiset muuttuvat ja kysyvät erilaisia kysymyksiä. Hakukoneet päivittävät algoritmejaan, ja kilpailijasi avaavat uusia sivustoja niitä myös optimoiden. Hakukoneoptimointia jatkamalla sivustosi pysyy ajan tasalla ja seuraa uusinta kehitystä. Tällöin ohitat hakutuloksissa kilpailijasi, jotka unohtavat pitää huolta sivuistaan.

Myytpä yrityksenä mitä tahansa, nykyaikana yli kolme vuotta vanhat jutut kuulostavat jo aataminaikaisilta. Siksi kaikki nettisivustosi sisältö on pidettävä raikkaana ja päivitettävä säännöllisesti. Sisällön jatkuvasta optimoinnista on kaksi suoraa hyötyä. A) vierailijat saavat täsmällistä ja ajantasaista tietoa, joka palvelee tarkoitustaan. Ja B) Google näkee, että sivustoa päivitetään säännöllisesti, mikä on hakukoneelle pelkästään positiivinen signaali. Näin sijoituksesi hakutuloksissa säilyy.

Uusien sisältöjen lisääminen ja vanhojen päivittäminen myös vastaa ihmisten muuttumiseen. Äänihaku ja muut uudet hakutoiminnot muuttavat ihmisten tapaa hakea asioita netistä. Digitoimisto Rajun hakukoneoptimointitiimi pitää sivuston avainsanat ja hakutermit ajan tasalla ja tuo esiin uusia ideoita, joiden avulla näkyvyyttä ja kävijämäärää saadaan lisättyä.

HAKUKONEOPTIMOINTI ON UUSIEN TYÖKALUJEN KÄYTTÄMISTÄ

Hakukoneoptimoinnin tärkeimpänä työkaluna on Google itse. Google Ads, Google Search Console ja Google Analytics ovat korvaamattomia työkaluja avainsanatutkimuksessa, tuloksellisessa hakukoneoptimoinnissa ja tulosten mittaamisessa. Google ei koskaan lepää rattaillaan vaan sen alustat päivittyvät, kehittyvät ja tuovat uusia ominaisuuksia, joiden avulla varhaiset käyttäjät voivat saada selvän kilpailuedun.

Asiakkaanamme voit olla levollisin mielin ja luottaa siihen, että alan ammattilaisina tehtävämme on pitää sivustosi modernina ja korkealla hakutuloksissa käyttämällä Googlen viimeisimpiä työkaluja ja toimintoja. Sinulle jää aikaa keskittyä olennaiseen sivustosi tuottaessa lisää asiakkaita. Asiantuntijamme viestivät sinulle selkeästi ja läpinäkyvästi työn eri vaiheista sekä tuloksista helposti ymmärrettävillä mittareilla.

Googlen ohella hyödynnämme muita hyväksi havaittuja alan työkaluja. Kun teemme hakukoneoptimointia yrityksellesi, tavoitteemme on tuoda tuloksia pöytään ja ylittää odotuksesi! Siksi asiantuntijamme hyödyntävät parhaita työkaluja ja valjastavat tarvittaessa myös uudet ratkaisut käyttöönsä, jotta saat etumatkaa kilpailijoihisi.

HAKUKONEOPTIMOINTI VAATII KÄRSIVÄLLISYYTTÄ

Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi. Google on sen kokoluokan jättiläinen, ettei sitä voiteta kädenväännössä. Siksi meidän on tehtävä oikeita asioita, jotta Google hyväksyy ne, ja lisää sivustosi hakupalveluunsa hyvien laatupisteiden siivittämänä. Mitään oikoreittiä ei ole, vaan hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe kestää viikkoja, ennen kuin todellisia tuloksia voidaan alkaa mitata.

Google on itsevaltainen hakukoneiden kuningas. Meidän ammattitaitomme varmistaa sen, että täytämme Googlen vaatimukset. Tällöin sen hakurobotit indeksoivat kaikki sivusi ja näyttävät ne hakutuloksissa. Ilman ammattilaisten apua vanhan tai uuden sisällön nostaminen esille Googlen hakutuloslistoille on epävarmaa arpapeliä. Jos teet virheen, Google saattaa sakottaa siitä poistamalla kaiken orastavankin näkyvyyden.

Kaikkineen hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä, joka edellyttää kärsivällisyyttä. Onneksi voit luottaa työn meidän käsiimme, sillä tiimiimme kuuluu monta hakukoneoptimoinnin asiantuntijaa. Työmme keskiössä olet aina sinä, eli teemme kaiken toiveittesi ja tavoitteittesi pohjalta. Tärkeintä on jatkuva ja johdonmukainen kehitystyö.

HAKUKONEOPTIMOINTI YRITYKSESI KASVUN LÄHTEENÄ

Hakukoneoptimointi jatkuvana prosessina on erittäin arvokasta yrityksellesi, sillä tutkimustyömme paljastaa ensimmäisenä uudet trendit. Me saamme tietää, mitä asiakkaasi haluavat ja minne he menevät etsimään lisää tietoa. Näin voimme tarjota sinulle uusia kovaan dataan perustuvia ideoita, joiden avulla liiketoimintaasi voidaan kehittää ja kasvattaa.

Tämä arvokas jatkuvan hakukoneoptimoinnin lisäetu tuo sinulle lisää liikevaihtoa, lisää liidejä, enemmän yhteydenottoja ja enemmän myyntiä. Pysyt aina ajan tasalla kehityksestä ja asiakkaittesi toiveista. Näin toimimalla hakukoneoptimoinnilla saavutetaan parhaat tulokset. Loppujen lopuksi se tarkoittaa paljon muutakin kuin sijoitusta Googlen hakutuloksissa, vaikka sijoitusten nouseminen ja kävijämäärien kasvattaminen onkin se tärkein ensi-askel.

Jos näet nyt jatkuvan hakukoneoptimoinnin todellisen arvon, voit ottaa meihin yhteyttä. Opastamme sinua mielellämme optimoinnissa – keskustellaan siitä, kuinka yrityksesi nettisivut voidaan muuttaa tuottamaan lisää kävijöitä, lisää yhteydenottoja, lisää asiakkaita, siis lisää euroja viivan alle. Optimoimaton nettisivu tuottaa vain murto-osan siitä liikenteestä, jonka voisit kerätä sivustollesi kuukausittain. Paras hetki aloittaa jatkuva kehitystyö on juuri nyt!

Miika Halmela | Vanhempi SEO asiantuntija

Miika on toteuttanut digitaalista markkinointia jo yli kymmenen vuotta. Ura alkoi sisällöntuottajana ja verkkokirjoittajana, viimeiset vuodet ovat painottuneet enemmän hakukoneoptimointiin. Miika on valmistunut AMK:sta perinteisen mainonnan suunnittelijaksi, mutta digimaailma imaisi hänet mukaansa jo opiskelujen ensimetreillä.